chantant پزشکی اورژانس کوهستان پایگاه اورژانس

chantant: پزشکی اورژانس کوهستان پایگاه اورژانس اورژانس بیمارستان سقوط جوان اطراف ساوه کوهستان

گت بلاگز لرستان حفظ سلامت جسمی در کنار بهره برداری معنوی ، آداب تغذیه سالم در ماه رمضان

در سال‌های اخیر ماه مبارک رمضان با روزهای طولانی و گرم فصل تابستان مقارن شده است است و همین امر رعایت نکات تغذیه‌ای و پزشکی را جهت روزه داره داران مهم می‌کن

حفظ سلامت جسمی در کنار بهره برداری معنوی ، آداب تغذیه سالم در ماه رمضان

به گزارش خبرنگار گروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛مهناز مردانی؛ متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: در کنار بهره برداری های معنوی استفاده از برنامه غذایی مناسب، متعادل و متنوع جهت حفظ سلامتی بدن مهم است.

وی با اشاره به روزه داری در فصل تابستان، گفت: در روزهای طولانی تابستان که وقت روزه داری به نسبت زیاد کردن می یابد جهت تعدیل قوای جسمانی و جلوگیری از احساس ضعف نیازمند رعایت توصیه های تغذیه ای مناسب است.

عبارات مهم : انواع

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان می افزاید: روزه داران در وعده افطاری کم آبی بدن و افت قندخون را باید با مصرف یک لیوان شیر کم چرب گرم یا یک لیوان آب جوش و یا یک استکان چای کم رنگ گرم ودر کنار مایعات چند دانه خرما یا کشمش تنظیم کنند.
مردانی افزود: در انواع میوه های خشک مثل خرما، کشمش و انجیر به علت داشتن قند طبیعی جهت جبران کم کردن قند بدن توصیه می شود
وی گفت: مصرف یک کاسه فرنی کم شکر، سوپ یا چند لقمه نان، پنیر و گردو و یا نان، پنیر و سبزی نیز جهت وعده افطاری توصیه می شود.
مردانی با تأکید به حفظ فاصله نیم تا یک ساعته بین وعده افطار و شام گفت: در وعده افطار نباید پرخوری و زیاده روی کرد تا دستگاه گوارش آمادگی دریافت وعده غذایی شام را داشته باشد.
وی در ادامه افزود: استفاده از همه گروه های مهم غذایی مثل گروه نان و غلات به صورت برنج، ماکارونی و یا نان های سبوس دار مثل سنگک و بربری تأکید می شود.
مردانی گفت: مواد پروتئینی کم چرب پخته شده، آب پز شده است و یا کباب شده است مثل مرغ، ماهی و گوشت قرمز بدون چربی در وعده شام استفاده شود.
این متخصص تغذیه با اشاره به پرهیز از خوردن غذاهای پرچرب و سرخ کرده می گوید: غذاهای سرخ کردنی و پرچرب به علت هضم سنگین و نیاز به آب فراوان باعث تشنگی می شوند.
مردانی با تاکید بر مصرف سالاد بدون سس و سبزی خوردن جهت تامین فیبر بدن در وعده شام می گوید: جهت جلوگیری از یبوست از انواع سبزی جات و میوه ها استفاده شود، چون که ۹۰ درصد بافت این ها را آب تشکیل می دهد و در طول روز نیاز به آب را در شخص روزه دار تأمین می کند.
وی در ادامه افزود: در ایام روزه داری مصرف انواع میوه به علت برخورداری از ویتامین ها و آنتی اکسیدان های متعدد بسیار بافایده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: مصرف نوشیدنی های طبیعی و سالم همچون آب میوه های خانگی و چای کم رنگ همراه با چای، خرما، کشمش و یا انجیر خشک توصیه می شود.
مردانی گفت: در فاصله بین افطار تا سحر طی هر نیم ساعت یک لیوان آب جهت تأمین آب بدن و جلوگیری از کم آبی بدن در طول روز تناول شود.
وی در ادامه افزود: مصرف بیش از حد شیرینی جاتی، چون زولبیا و بامیه باعث زیاد کردن نامتعادل قندخون می شود و تشنگی را در فرد روزه دار شدت یافتن می کند.
انتهای خبر/ د

واژه های کلیدی: انواع | تغذیه | لیوان | افطاری | لرستان | جلوگیری | استفاده | جلوگیری از یبوست | دانشگاه علوم پزشکی لرستان


دانلود فایل ها

نویسنده : topsblog